Kami Pengguna.Anda?


pEsErta pErtanDinGan blOG Hari Pengguna Malaysia 2015 bErTaJuK! "Perlindungan Kewangan: Simpanan Pelaburan dan Perlindungan Insurans".

Saturday, June 4, 2011

KE ARAH masyarakat CELIK WANG!


episod menarik!!
nantikan!




Malaysia merupakan negara sedang membangun yang boleh dikatakan sebagai negara yang memiliki infrastruktur yang maju seperti negara-negara maju lain. Kita boleh berbangga kerana kita mampu berdiri sama tinggi, dan duduk sama rendah dengan yang lain. Namun bak kata perdana menteri ke-5 Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi "Malaysia mempunyai infrastruktur negara maju, tetapi memiliki pemikiran negara mundur", hal ini jelas menunjukkan bahawa rakyat Malaysia masih memiliki daya keilmuan yang rendah sejajar dengan bukti dari peryataan NILAM bahawa rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku dalam setahun. Oleh itu, rakyat Malaysia perlulah berusaha gigih bukan sahaja dalam bidang kecanggihan material namun kehebatan dari segi mental. 

Daya keilmuan itu termasuklah pada ilmu pengurusan wang. Ilmu pengurusan wang yang baik boleh menjurus  ke arah Masyarakat Celik Wang.Berita mengenai kemerosotan ekonomi dunia turut menjejaskan ekonomi di Malaysia. Oleh itu rakyat Malaysia digalakkan untuk menguruskan perbelanjaan dengan berhemah..

bukan ini yang dikatakan berhemah?
sesungguhnya jari anda menentukan segalanya..
fikir fikirkanlah..!

Dalam mengurus kewangan dan merancang perbelanjaan khususnya untuk diri sendiri mahupun untuk keluarga bukanlah sesuatu yang sukar untuk kita mengadaptasikan prinsip pengurusan kewangan di dalam kehidupan kita seharian. Memang ada di antara segelintir kita yang ‘tahu' iaitu mempunyai pengetahuan dalam mengurus kewangan dan mengawal perbelanjaan seharian mereka, namun masih ada juga di antara kita yang ‘malas' untuk mengadaptasikannya atau melaksanakannya dalam kehidupan seharian kita. Tetap masih ramai yang tertanya-tanya apakah ‘konsep asas' dalam pengurusan kewangan dan mengawal perbelanjaan. Disini disertakan beberapa konsep asas pengurusan kewangan untuk diparktikkan oleh para pengguna:

opppsss!!..
sila nantikan entri seterusnya 
bagi mendapatkan tips tersebut..

kembali seterusnya!!





TeriMa kaSEh kErana mEmBaCa!!:)

6 comments :

  1. saya tidak sabar untuk menantikan tips yang ingin diutarakan!

    ReplyDelete
  2. terima kasih di atas perhatian anda

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana menyokong blog ini!

    ReplyDelete
  4. i lke2..
    bnyak input yang berguna yang boleh saya gunakan untuk tidak boros!

    ReplyDelete